Leestip februari 2023
'Een man genaamd Berg, die hij veranderde in Greb, kwam naar een badplaats om zijn vader te vermoorden…'
Zo begint Berg, het veelgeprezen debuut van Ann Quin (1936-1973), volgens The Telegraph ‘de belangrijkste vrouwelijke romanschrijver van haar generatie’.
Als Alistair Berg verneemt waar zijn vader, die al sinds zijn kinderjaren afwezig is, verblijft, neemt hij zonder zijn identiteit te onthullen een kamer naast die waar zijn vader en diens minnares logeren. In het hotel begint hij de uitschakeling van zijn vader te beramen, hoewel dat niet helemaal loopt zoals Berg dat voor ogen had.
Tegen de achtergrond van een Engelse badplaats ontwikkelt zich een absurd en onverwacht plot met drie personages: Alistair Berg, zijn vader en hun inmiddels wederzijdse minnares.
Anarchistisch, humoristisch, donker, bedwelmend: Berg, Quin’s meesterlijke debuut, dat wordt vergeleken met de fictie van Samuel Beckett en Nathalie Sarraute, is een klassieker uit de naoorlogse Britse avant-garde.
‘Zo verbluffend superieur in vergelijking met het gros, dat je het nooit zult vergeten.’
- The Guardian
Ann Quin (1936-1973) was een schrijver uit de arbeidersklasse uit Brighton, Engeland. Ze stond in de jaren zestig samen met BS Johnson en Alan Burns aan de voorhoede van het Britse experimentalisme, en woonde halverwege de jaren zestig ook in de VS, waar ze nauw samenwerkte met Amerikaanse schrijvers en dichters, waaronder Robert Creeley.
Voor haar zelfverkozen dood in 1973 publiceerde ze vier romans, die de komende jaren bij Oevers verschijnen: Berg (1964), Drie (1966), Passages (1969) en Triptieken (1972).
Zo begint Berg, het veelgeprezen debuut van Ann Quin (1936-1973), volgens The Telegraph ‘de belangrijkste vrouwelijke romanschrijver van haar generatie’.
Als Alistair Berg verneemt waar zijn vader, die al sinds zijn kinderjaren afwezig is, verblijft, neemt hij zonder zijn identiteit te onthullen een kamer naast die waar zijn vader en diens minnares logeren. In het hotel begint hij de uitschakeling van zijn vader te beramen, hoewel dat niet helemaal loopt zoals Berg dat voor ogen had.
Tegen de achtergrond van een Engelse badplaats ontwikkelt zich een absurd en onverwacht plot met drie personages: Alistair Berg, zijn vader en hun inmiddels wederzijdse minnares.
Anarchistisch, humoristisch, donker, bedwelmend: Berg, Quin’s meesterlijke debuut, dat wordt vergeleken met de fictie van Samuel Beckett en Nathalie Sarraute, is een klassieker uit de naoorlogse Britse avant-garde.
‘Zo verbluffend superieur in vergelijking met het gros, dat je het nooit zult vergeten.’
- The Guardian
Ann Quin (1936-1973) was een schrijver uit de arbeidersklasse uit Brighton, Engeland. Ze stond in de jaren zestig samen met BS Johnson en Alan Burns aan de voorhoede van het Britse experimentalisme, en woonde halverwege de jaren zestig ook in de VS, waar ze nauw samenwerkte met Amerikaanse schrijvers en dichters, waaronder Robert Creeley.
Voor haar zelfverkozen dood in 1973 publiceerde ze vier romans, die de komende jaren bij Oevers verschijnen: Berg (1964), Drie (1966), Passages (1969) en Triptieken (1972).
Wat ik ervan vind:
Ondanks het gruwelijke gegeven (een man gaat op zoek naar zijn vader om hem te vermoorden) valt er zeker ook te lachen door de absurde situaties waarin de personages terecht komen.
Het hoofdpersonage, Aly Greb, een tamelijk antipathiek en ruggengraatloos mannetje heeft een (te) nauwe band met zijn bezitterige moeder. Hij wil het zijn vader, Nathaniel, betaald zetten dat hij hen heeft verlaten. Nathaniel liet zijn vrouw achter met de zorg van hun kind én zijn hulpbehoevende moeder, maar met medeneming van kostbare juwelen, geld en alles wat hij verder nog kon verzilveren. De wrok is groot.
Zijn vader is een alcoholicus, oplichter en bedrieger en woont nu met zijn zoveelste verovering in een goedkope pensionkamer. Greb komt hem op het spoor en huurt de kamer vlak langs Nathaniel. Hij bedenkt talloze plannetjes om Nathaniel om zeep te helpen. Ook een aantal dieren moeten het met de dood bekopen.
Dit debuut van Ann Quin is op zijn minst ‘speciaal’ te noemen, en uitdagend leesvoer. Ongetwijfeld was dit de start van een grote literaire carrière. Helaas pleegde Ann Quin op 37-jarige leeftijd zelfmoord en is haar carrière nooit tot volle wasdom gekomen. Dat en uiteraard haar dood, kunnen we alleen maar diep betreuren.
Beoordelingen
Er zijn geen beoordelingen gevonden.