Keun, Irmgard - Het kunstzijden meisje
€ 22,99
Auteur: Irmgard Keun
Vertaler: Dineke Bijlsma
Titel: Het kunstzijden meisje
Taal: Nederlands
Uitgeverij: Cossee
Afmetingen: 19x200x125 mm
Gewicht: 240 gram
ISBN: 9789464520903
Jaar: 2023
Bindwijze: Paperback
Pagina's: 192
Genre: Fictie, Literatuur
Vertaler: Dineke Bijlsma
Titel: Het kunstzijden meisje
Taal: Nederlands
Uitgeverij: Cossee
Afmetingen: 19x200x125 mm
Gewicht: 240 gram
ISBN: 9789464520903
Jaar: 2023
Bindwijze: Paperback
Pagina's: 192
Genre: Fictie, Literatuur
Beschrijving:
Doris, nog geen twintig, droomt van zijden kleren maar moet het met een kunstzijden surrogaat stellen. Een sprankelend leven leiden wil haar in de provinciestad niet lukken, de ‘minuten zonder moeite’ zijn op een hand te tellen, en daarom: op naar de metropool Berlijn. Doris wil een Glanz worden, een dame die het maakt in het leven, desnoods via een man.
Maar de juiste aanbidder is moeilijk te vinden in het Babylon van de jaren twintig. Doris observeert doelgericht en op een bijzonder originele manier, haar directe stijl en haar eerlijkheid zijn ontwapenend, komisch en charmant. Haar afrekening met het huwelijk, de rassenwaan, het literaire snobisme en de moraal van de rijken is scherp én grappig. Keun geeft een stem aan een jonge dromer met meer vertrouwen dan geluk, een jonge vrouw die duidelijk de gave, het cynisme en de connecties mist om een Glanz te worden.
Inmiddels geldt de plezierige, tragikomische schelmenroman – tevens een ontluisterend portret van de ontwrichting tijdens de Weimarrepubliek – als een mijlpaal in de literatuur voor 1933 en als een must in elke geëmancipeerde boekenkast.
Irmgard Keun (Charlottenburg, 1905 – Keulen, 1982) had in 1932 een sensationeel succes met Het kunstzijden meisje. De pers was enthousiast én ontzet. Toen Hitler aan de macht kwam, kwamen haar boeken op de zwarte lijst. Haar jonge, ambitieuze vrouwelijke personages pasten in hun streven naar onafhankelijkheid niet in de nationaalsocialistische ideologie. In 1936 ontvluchtte Keun Duitsland, ze vertrok met Joseph Roth naar Wenen, later naar Oostende en vervolgens naar Amsterdam. In 1940 ging ze met valse papieren naar Keulen om voor haar ouders te kunnen zorgen. In de jaren vijftig raakte haar werk in vergetelheid; in 1979 werd het door de jonge redacteur Christoph Buchwald herontdekt.