Roffey, Monique - De meermin van Black Conch
€ 22,50
Auteur: Monique Roffey
Vertaler: Kees Mollema
Titel: De meermin van Black Conch
Taal: Nederlands
Uitgeverij: Orlando
Afmetingen: 23x200x125 mm
Gewicht: 313 gram
ISBN: 9789083104362
Jaar: 2021
Bindwijze: Paperback
Pagina's: 224
Genre: Fictie, Literatuur
Vertaler: Kees Mollema
Titel: De meermin van Black Conch
Taal: Nederlands
Uitgeverij: Orlando
Afmetingen: 23x200x125 mm
Gewicht: 313 gram
ISBN: 9789083104362
Jaar: 2021
Bindwijze: Paperback
Pagina's: 224
Genre: Fictie, Literatuur
Beschrijving:
Honderden jaren geleden was Aycayia een gewone jonge vrouw, wier vader een belangrijke stamoudste was. De dorpsvrouwen waren jaloers op haar schoonheid en riepen een vloek over haar af, waardoor ze veranderde in een meermin. Eeuwenlang zwemt ze door de Caribische wateren, tot ze op een dag boven water wordt gelokt door de gitaarmuziek van een jonge visser genaamd David Baptiste. Wanneer Aycayia, na een afschuwelijke strijd, wordt gevangen door Amerikaanse sportvissers en als trofee op de kade wordt opgehangen, redt David haar. Behoedzaam weet hij haar vertrouwen te winnen en met pijn en moeite verandert ze weer in een vrouw. Maar transformaties zijn niet altijd permanent en afgunst kan, net als liefde, zo krachtig zijn als een orkaan.
De meermin van Black Conch is een betoverend verhaal over liefde en vertrouwen, familie en vriendschap in een kleine gemeenschap op een Caribisch eiland – een wereld die memorabel tot leven wordt gewekt in een roman die zich kan meten met De oude man en de zee en Liefde in tijden van cholera.
Monique Roffey (1965) is een in Trinidad geboren Britse schrijver. Haar roman The White Woman on the Green Bicycle stond op de shortlist voor de Orange Prize en de Encore Award; haar roman Archipelago won de OCM Bocas Award for Caribbean Literature. Behalve romans schrijft Roffey ook essays en literaire kritieken en geeft ze les in Creative Writing aan de universiteit van Manchester.
‘Niet je gangbare meermin. Geen gekam voor de spiegel, geen haar als Lorelei. Geen kwestie van vangen en weer vrijlaten…’ — Margaret Atwood
`Deze roman zit vol betekenislagen: over vrouw-zijn, vervreemding, mannelijkheid, de schadelijke behandeling van vrouwen en de rivaliteit tussen vrouwen onderling, maar ook over liefde, barmhartigheid en de zoektocht naar een thuis.’– Bernardine Evaristo, auteur van Meisje, vrouw, anders
‘De meermin van Black Conch vermengt Moby Dick en De gedaanteverwisseling tot een meerstemmige bespiegeling over raciale en seksuele identiteit.’ –Juryrapport Goldsmiths Prize
‘Magie raakt vervlochten met realisme in dit bitterzoete verhaal over een meermin die probeert aan de zee te ontsnappen […] Wat deze roman laat zinderen, is de manier waarop Roffey deze mythische uitgangpunten opdist aan de hand van messcherpe details uit de werkelijkheid […] Uiteindelijk is dit het archetypische verhaal over een buitenstaander, wiens komst de gemeenschap een spiegel voorhoudt die niet altijd een fraaie weerspiegeling biedt, waarop de gemeenschap verandert.’ — The Observer
‘Sensueel en betoverend weet Roffeys vertelling een mythisch wezen naar een moderne wereld te transporteren — een verbluffende prestatie.’ – The Sunday Times
‘Een waarlijk origineel verhaal, waarin mythes, feminisme, humor en sociaal realisme behendig zijn verweven.’ – Daily Mail
‘Niet je gangbare meermin. Geen gekam voor de spiegel, geen haar als Lorelei. Geen kwestie van vangen en weer vrijlaten…’ — Margaret Atwood
`Deze roman zit vol betekenislagen: over vrouw-zijn, vervreemding, mannelijkheid, de schadelijke behandeling van vrouwen en de rivaliteit tussen vrouwen onderling, maar ook over liefde, barmhartigheid en de zoektocht naar een thuis.’– Bernardine Evaristo, auteur van Meisje, vrouw, anders
‘De meermin van Black Conch vermengt Moby Dick en De gedaanteverwisseling tot een meerstemmige bespiegeling over raciale en seksuele identiteit.’ –Juryrapport Goldsmiths Prize
‘Magie raakt vervlochten met realisme in dit bitterzoete verhaal over een meermin die probeert aan de zee te ontsnappen […] Wat deze roman laat zinderen, is de manier waarop Roffey deze mythische uitgangpunten opdist aan de hand van messcherpe details uit de werkelijkheid […] Uiteindelijk is dit het archetypische verhaal over een buitenstaander, wiens komst de gemeenschap een spiegel voorhoudt die niet altijd een fraaie weerspiegeling biedt, waarop de gemeenschap verandert.’ — The Observer
‘Sensueel en betoverend weet Roffeys vertelling een mythisch wezen naar een moderne wereld te transporteren — een verbluffende prestatie.’ – The Sunday Times
‘Een waarlijk origineel verhaal, waarin mythes, feminisme, humor en sociaal realisme behendig zijn verweven.’ – Daily Mail