Tepper, Nanne - De eeuwige jachtvelden
€ 15,00
Auteur: Nanne Tepper
Titel: De eeuwige jachtvelden
Taal: Nederlands
Uitgeverij: Pluim
Afmetingen: 25x200x125 mm
Gewicht: 344 gram
ISBN: 9789493256606
Jaar: 2022 - Heruitgave
Bindwijze: Paperback
Pagina's: 280
Genre: Fictie, Literatuur
Titel: De eeuwige jachtvelden
Taal: Nederlands
Uitgeverij: Pluim
Afmetingen: 25x200x125 mm
Gewicht: 344 gram
ISBN: 9789493256606
Jaar: 2022 - Heruitgave
Bindwijze: Paperback
Pagina's: 280
Genre: Fictie, Literatuur
Beschrijving:
In het haast uitgestorven dorpje Oude Huizen in Oost-Groningen ontstaat tussen Victor en zijn jongere zusje Lisa een intieme relatie die alle familiebanden overstijgt. Het disfunctionele gezin, met een vader die emotioneel al lang vertrokken is en een moeder die het gezin niet kan verlaten, dreigt samen met het desolate dorp uit elkaar te vallen. Victor en Lisa vinden een thuis bij elkaar en naarmate ze verder opgroeien, groeit de liefde met ze mee. Er ontstaat een, soms ongemakkelijk, soms broeierig, verlangen. In het dorp wacht hen geen toekomst en hun enige optie is om te vertrekken naar de stad. Als ze daar samen een huis bewonen, schudt de liefde haar kinderlijkheid af en maakt plaats voor een grootse, allesomvattende hartstocht.
Nanne Tepper werd na zijn eerste roman De eeuwige jachtvelden direct bestempeld als beloftevol debutant, en één van de toekomstige groten van de Nederlandse letteren, maar maakte op vijftigjarige leeftijd een eind aan zijn leven.
Zijn leven lang was hij een fervent brievenschrijver. In 2016, vier jaar na zijn dood, verscheen De kunst is mijn slagveld, een lijvig boek van ruim zevenhonderd pagina's dat een selectie uit zijn correspondentie bevat, en bijgevolg het volle geweld van zijn taal, luimen en genadeloze commentaar op de wereld van de letteren compromisloos op de lezer loslaat, en een schrijver laat zien die dag en nacht aan zijn romans sleutelt.
Drie romans liet hij na en een handvol korte verhalen, oorspronkelijk in de bladen die hem voor het eerst publiceerden, later postuum verschenen in bibliofiele uitgaven. Dat zijn oeuvre beperkt bleef is voornamelijk te wijten aan de strijd die hij zijn leven lang voerde tegen depressies. Uit alles bleek dat hij wel wilde schrijven, maar er niet meer toe in staat was en met name onder dat onvermogen leed. Hoewel hij nog steeds op het dwangmatige af met schema's en fragmenten in de weer was, kon hij niet meer vrijelijk uit de inspiratie putten zoals hij dat vroeger gewend was. Zwartgallig is zijn werk echter allerminst, integendeel: hij bezingt de schoonheid en de liefde in zinderende zinnen boordevol humor die op til zijnde veranderingen en beloften in zich dragen, en die je meevoeren naar alles wat mogelijk is en zich als een warme deken over je heen vouwen.
De romans waaraan hij werkte bleven misschien wel liggen, maar toch schreef hij nog steeds: hij was een buitengewoon muziekliefhebber, van Mahler tot gangsterrap en obscure, eclectische jaren Tachtig bandjes, waarover hij werkelijk alles wist, en hij schreef pareltjes van recensies, waaruit zijn begenadigde pen eens te meer bleek. Naarmate hij ouder werd wogen zijn depressies steeds zwaarder en takelde hij mentaal en fysiek af, tot er helemaal geen ruimte meer was voor het leven. (bron uitgeverij Pluim)
Zijn leven lang was hij een fervent brievenschrijver. In 2016, vier jaar na zijn dood, verscheen De kunst is mijn slagveld, een lijvig boek van ruim zevenhonderd pagina's dat een selectie uit zijn correspondentie bevat, en bijgevolg het volle geweld van zijn taal, luimen en genadeloze commentaar op de wereld van de letteren compromisloos op de lezer loslaat, en een schrijver laat zien die dag en nacht aan zijn romans sleutelt.
Drie romans liet hij na en een handvol korte verhalen, oorspronkelijk in de bladen die hem voor het eerst publiceerden, later postuum verschenen in bibliofiele uitgaven. Dat zijn oeuvre beperkt bleef is voornamelijk te wijten aan de strijd die hij zijn leven lang voerde tegen depressies. Uit alles bleek dat hij wel wilde schrijven, maar er niet meer toe in staat was en met name onder dat onvermogen leed. Hoewel hij nog steeds op het dwangmatige af met schema's en fragmenten in de weer was, kon hij niet meer vrijelijk uit de inspiratie putten zoals hij dat vroeger gewend was. Zwartgallig is zijn werk echter allerminst, integendeel: hij bezingt de schoonheid en de liefde in zinderende zinnen boordevol humor die op til zijnde veranderingen en beloften in zich dragen, en die je meevoeren naar alles wat mogelijk is en zich als een warme deken over je heen vouwen.
De romans waaraan hij werkte bleven misschien wel liggen, maar toch schreef hij nog steeds: hij was een buitengewoon muziekliefhebber, van Mahler tot gangsterrap en obscure, eclectische jaren Tachtig bandjes, waarover hij werkelijk alles wist, en hij schreef pareltjes van recensies, waaruit zijn begenadigde pen eens te meer bleek. Naarmate hij ouder werd wogen zijn depressies steeds zwaarder en takelde hij mentaal en fysiek af, tot er helemaal geen ruimte meer was voor het leven. (bron uitgeverij Pluim)