Vuillard, Éric - De orde van de dag
€ 18,99
Auteur: Éric Vuillard
Illustrator: /
Vertaler: Liesbeth van Nes
Titel: De orde van de dag
Taal: Nederlands
Uitgever: Meulenhoff
Afmetingen: 21x208x131 mm
Gewicht: 302 gram
ISBN: 9789029092708
Jaar: 2018
Bindwijze: Gebonden met stofwikkel
Pagina's: 160
Genre: Literatuur, Geschiedenis, Oorlog
Illustrator: /
Vertaler: Liesbeth van Nes
Titel: De orde van de dag
Taal: Nederlands
Uitgever: Meulenhoff
Afmetingen: 21x208x131 mm
Gewicht: 302 gram
ISBN: 9789029092708
Jaar: 2018
Bindwijze: Gebonden met stofwikkel
Pagina's: 160
Genre: Literatuur, Geschiedenis, Oorlog
Beschrijving:
Een ijzersterke reconstructie van de gebeurtenissen in de aanloop naar WOII
20 februari 1933: op een winterse dag in Berlijn ontmoeten vierentwintig Duitse topfabrikanten en nazi-hoogwaardigheidsbekleders elkaar in het geheim in het gebouw van de Rijksdag. Het doel: financiële ondersteuning voor de opmars van de Nationaalsocialistische Duitse Arbeiderspartij en haar vreeswekkende leider. Deze ontmoeting zet de toon voor een nationale instemming die afgrijselijke gevolgen zal hebben.
12 maart 1938: de annexatie van Oostenrijk. De media vereeuwigen het beeld van een oppermachtig gemotoriseerd leger. Maar achter Goebbels' imponerende propaganda ontvouwt zich een ander schouwspel: de tanks stranden massaal in de straten van Oostenrijk en doen de zorgvuldig georkestreerde mythe wankelen.
Het ware verhaal van de Anschluss – een opeenstapeling van kleine krachtmetingen, nerveuze telefoontjes en vulgaire bedreigingen – onthult een heel ander, minder glorieus beeld. De overwinning is niet het resultaat van heroïsche vastberadenheid, maar van intimidatie en bluf. Éric Vuillard ontmantelt op overtuigende en ironische wijze de mythe van de glorieuze annexatie en schreef daarmee een spannende en intrigerende roman.
De pers over 'De orde van de dag'
'De orde van de dag' is zonder veel poeha tot leven gewekt in een prachtige taal, en filmisch in beeld gebracht.' **** De Standaard
'Er ligt een methode ten grondslag aan Vuillards herlezing van de geschiedenis. Hij gaat uit van verhalen uit de -marge en stelt deze met zorg samen om ons algemene beeld van de geschiedenis een nieuwe, aangrijpende betekenis te geven.' Le Soir
'Vuillard haalt scènes uit de vergetelheid, verteld in een sierlijke taal, die gevestigde perspectieven aan de kaak stellen en het collectieve bewustzijn verfrissen.' Le Figaro Littéraire
20 februari 1933: op een winterse dag in Berlijn ontmoeten vierentwintig Duitse topfabrikanten en nazi-hoogwaardigheidsbekleders elkaar in het geheim in het gebouw van de Rijksdag. Het doel: financiële ondersteuning voor de opmars van de Nationaalsocialistische Duitse Arbeiderspartij en haar vreeswekkende leider. Deze ontmoeting zet de toon voor een nationale instemming die afgrijselijke gevolgen zal hebben.
12 maart 1938: de annexatie van Oostenrijk. De media vereeuwigen het beeld van een oppermachtig gemotoriseerd leger. Maar achter Goebbels' imponerende propaganda ontvouwt zich een ander schouwspel: de tanks stranden massaal in de straten van Oostenrijk en doen de zorgvuldig georkestreerde mythe wankelen.
Het ware verhaal van de Anschluss – een opeenstapeling van kleine krachtmetingen, nerveuze telefoontjes en vulgaire bedreigingen – onthult een heel ander, minder glorieus beeld. De overwinning is niet het resultaat van heroïsche vastberadenheid, maar van intimidatie en bluf. Éric Vuillard ontmantelt op overtuigende en ironische wijze de mythe van de glorieuze annexatie en schreef daarmee een spannende en intrigerende roman.
De pers over 'De orde van de dag'
'De orde van de dag' is zonder veel poeha tot leven gewekt in een prachtige taal, en filmisch in beeld gebracht.' **** De Standaard
'Er ligt een methode ten grondslag aan Vuillards herlezing van de geschiedenis. Hij gaat uit van verhalen uit de -marge en stelt deze met zorg samen om ons algemene beeld van de geschiedenis een nieuwe, aangrijpende betekenis te geven.' Le Soir
'Vuillard haalt scènes uit de vergetelheid, verteld in een sierlijke taal, die gevestigde perspectieven aan de kaak stellen en het collectieve bewustzijn verfrissen.' Le Figaro Littéraire