Bataille, Georges - Het kleintje
€ 20,00
Auteur: Georges Bataille
Vertaler: Paul Claes
Titel: Het kleintje
Taal: Nederlands
Uitgever: Uitgeverij Vleugels
Afmetingen: 6x210x140 mm
Gewicht: 103 gram
ISBN: 9789078627432
Jaar: 2018
Bindwijze: Genaaid gebrocheerd
Pagina's: 48
Genre: Literatuur
Beschrijving:
Le petit (Het kleintje) is een clandestiene uitgave die verscheen in 1943 (zogenaamd 1934). Bataille koos als pseudoniem Louis Trente: Lodewijk XXX, een combinatie van de glorieuze Zonnekoning Lodewijk XIV en de geguillotineerde Lodewijk XVI. Pas een jaar na de dood van Bataille verscheen het obscene werk onder zijn echte naam bij de uitgever Pauvert in Parijs.
De vijfdelige tekst is in een weerbarstige, fragmentaire stijl geschreven. Bataille wilde ook hier regels doorbreken. In het begin van zijn tekst L’anus solaire (De aars van de zon, 1931) staat te lezen: ‘Het is duidelijk dat de wereld zuiver parodistisch is, dat wil zeggen dat elk ding dat je beschouwt de parodie is van een ander ding of van hetzelfde ding in een bedrieglijke vorm.’ Die uitspraak onthult zowel het mechanisme van de metafoor, die het ‘gewone’ spreken vervormt, als dat van de perversie, die de ‘normale’ seksualiteit lijkt te bespotten.
Vertaler: Paul Claes
Titel: Het kleintje
Taal: Nederlands
Uitgever: Uitgeverij Vleugels
Afmetingen: 6x210x140 mm
Gewicht: 103 gram
ISBN: 9789078627432
Jaar: 2018
Bindwijze: Genaaid gebrocheerd
Pagina's: 48
Genre: Literatuur
Beschrijving:
Le petit (Het kleintje) is een clandestiene uitgave die verscheen in 1943 (zogenaamd 1934). Bataille koos als pseudoniem Louis Trente: Lodewijk XXX, een combinatie van de glorieuze Zonnekoning Lodewijk XIV en de geguillotineerde Lodewijk XVI. Pas een jaar na de dood van Bataille verscheen het obscene werk onder zijn echte naam bij de uitgever Pauvert in Parijs.
De vijfdelige tekst is in een weerbarstige, fragmentaire stijl geschreven. Bataille wilde ook hier regels doorbreken. In het begin van zijn tekst L’anus solaire (De aars van de zon, 1931) staat te lezen: ‘Het is duidelijk dat de wereld zuiver parodistisch is, dat wil zeggen dat elk ding dat je beschouwt de parodie is van een ander ding of van hetzelfde ding in een bedrieglijke vorm.’ Die uitspraak onthult zowel het mechanisme van de metafoor, die het ‘gewone’ spreken vervormt, als dat van de perversie, die de ‘normale’ seksualiteit lijkt te bespotten.