Camus, Albert - Mythe van Sisyphus
€ 19,50
Auteur: Albert Camus
Vertaler: Hannie Vermeer-Pardoen
Titel: Mythe van Sisyphus
Taal: Nederlands
Uitgever: Uitgeverij IJzer
Afmetingen: 20x200x125 mm
Gewicht: 263 gram
ISBN: 9789086841806
Jaar: 2019
Bindwijze: Paperback
Pagina's: 206
Genre: Non-fictie, Filosofie
Vertaler: Hannie Vermeer-Pardoen
Titel: Mythe van Sisyphus
Taal: Nederlands
Uitgever: Uitgeverij IJzer
Afmetingen: 20x200x125 mm
Gewicht: 263 gram
ISBN: 9789086841806
Jaar: 2019
Bindwijze: Paperback
Pagina's: 206
Genre: Non-fictie, Filosofie
Beschrijving:
"Het absurde ontstaat uit de confrontatie van de mens die vraagt, en de wereld die op een onredelijke wijze zwijgt."
Hoe moet ik leven, als ik mij nergens op kan beroepen?
Dat is de vraag die Albert Camus ons voorlegt in 'De mythe van Sisyphus'.
Een vraag die ook nu nog even dringend is als in 1942 toen Camus dit boek publiceerde. Camus weet als geen ander het menselijk bestaan op de spits te drijven.
Een vraag die ook nu nog even dringend is als in 1942 toen Camus dit boek publiceerde. Camus weet als geen ander het menselijk bestaan op de spits te drijven.
“Er is maar één werkelijk serieus filosofisch probleem: dat van de zelfmoord. Oordelen of het leven wel of niet de moeite waard is om te blijven leven, dat is antwoorden op de fundamentele vraag die de filosofie ons stelt. De rest, of de wereld drie dimensies heeft, of de geest moet worden ingedeeld in negen of twaalf categorieën, dat komt later.”
Met deze stelling en tevens eerste zin van zijn essay komt Albert Camus (1913-1960) direct tot de kern van zijn betoog. De mythe van Sisyphus begint met de ervaring van het absurde. “Het absurde ontstaat uit de confrontatie van de mens die vraagt, en de wereld die op een onredelijke wijze zwijgt.”
De vraag naar de zin van het bestaan kan ieder willekeurig mens op iedere willekeurige straathoek overvallen. Dit gevoel van absurditeit hangt nauw samen met de onvermijdelijkheid van onze dood. Wij verlangen duidelijkheid omtrent ons bestaan hier op aarde, maar deze duidelijkheid wordt ons niet gegeven.
Camus stelt dat wij onze sterfelijkheid bewust moeten beleven en uit angst of zingeving geen zelfmoord moeten plegen en niet moeten vervallen in religie. We moeten de absurditeit van ons bestaan aanvaarden.
De levenshouding die Camus bepleit is die van vrijheid, bewust leven en revolte. Ondanks de zinloosheid de aarde trouw blijven en vanwege die trouw solidariteit en gerechtigheid praktiseren, dát is de opstand tegen de absurditeit.
Met deze stelling en tevens eerste zin van zijn essay komt Albert Camus (1913-1960) direct tot de kern van zijn betoog. De mythe van Sisyphus begint met de ervaring van het absurde. “Het absurde ontstaat uit de confrontatie van de mens die vraagt, en de wereld die op een onredelijke wijze zwijgt.”
De vraag naar de zin van het bestaan kan ieder willekeurig mens op iedere willekeurige straathoek overvallen. Dit gevoel van absurditeit hangt nauw samen met de onvermijdelijkheid van onze dood. Wij verlangen duidelijkheid omtrent ons bestaan hier op aarde, maar deze duidelijkheid wordt ons niet gegeven.
Camus stelt dat wij onze sterfelijkheid bewust moeten beleven en uit angst of zingeving geen zelfmoord moeten plegen en niet moeten vervallen in religie. We moeten de absurditeit van ons bestaan aanvaarden.
De levenshouding die Camus bepleit is die van vrijheid, bewust leven en revolte. Ondanks de zinloosheid de aarde trouw blijven en vanwege die trouw solidariteit en gerechtigheid praktiseren, dát is de opstand tegen de absurditeit.
'De mythe van Sisyphus' in een splinternieuwe, frisse vertaling van Elly Jaffé Prijs winnares Hannie Vermeer-Pardoen. Het boek bevat een verhelderend nawoord van Hannie Vermeer-Pardoen.
Albert Camus (Mondovì, Algerije, 7 november 1913 – Villeblevin, 4 januari 1960) was een Frans filosoof, journalist en schrijver van romans, essays en toneelstukken. Hij ontving in 1957 de Nobelprijs voor de Literatuur. Camus wordt vaak naast Jean-Paul Sartre en Simone de Beauvoir als een van de leidende figuren van het existentialisme beschouwd, maar hij weigerde het label 'existentialisme' pertinent. Zijn denken verschilt van dat van Sartre waar het de aard van het bestaan betreft: bij Camus staat het lichamelijke centraal, waar Sartre zich meer op het intellectuele bestaan toelegde.
Gerelateerde producten
- Camus, Albert - De pest€ 17,50
- Camus, Albert - De vreemdeling€ 12,50
- Aquarel Albert Camus€ 145,00
- Camus, Albert - Algerijnse kronieken (1939-1958)€ 24,50
- Camus, Albert - Bruiloft, De zomer€ 20,00