Wijndelts, Ward & Swarte, Joost - Sleutelmomenten - Joost Swarte
€ 24,99
Auteur: Ward Wijndelts
Illustrator: Joost Swarte
Titel: Sleutelmomenten - Joost Swarte
Taal: Nederlands
Uitgeverij: Das Mag
Afmetingen: 22x210x136 mm
Gewicht: 334 gram
ISBN: 9789493320901
Jaar: 2024
Bindwijze: Paperback
Pagina's: 224
Genre: Non-Fictie, Biografisch, Kunst, Illustratie
Joost Swarte (1947) is een Nederlandse striptekenaar en grafisch ontwerper. Hij bedacht de term klare lijn om de tekenstijl van de Belgische stripmeester Hergé te omschrijven. Joost Swarte studeerde voor industrieel ontwerper in Eindhoven en begon met het tekenen van strips en grafiek aan het einde van de jaren zestig.
(bron Scratch)
Illustrator: Joost Swarte
Titel: Sleutelmomenten - Joost Swarte
Taal: Nederlands
Uitgeverij: Das Mag
Afmetingen: 22x210x136 mm
Gewicht: 334 gram
ISBN: 9789493320901
Jaar: 2024
Bindwijze: Paperback
Pagina's: 224
Genre: Non-Fictie, Biografisch, Kunst, Illustratie
Beschrijving:
Een biografie in sleutelmomenten van Nederlands bekendste tekenaar.
Een opleidingengids die open op tafel ligt?
Een praktijkstage bij een kartonnagefabriek?
Een potje inkt drinken met Art Spiegelman?
Het succes van Joost Swarte (1947) was onmogelijk geweest zonder zijn grote talent. Maar wat waren de sleutelmomenten die de loop van zijn leven bepaalden? Hoe is de op brommers scheurende zittenblijver ooit gaan tekenen voor het wereldberoemde tijdschrift The New Yorker? En hoe ging hij van een 'klare lijn' naar het ontwerpen van de Toneelschuur?
In dit boek wordt een poging gedaan die sleutelmomenten te reconstrueren. Journalist Ward Wijndelts sprak urenlang met Joost Swarte en andere bepalende figuren in diens leven, keerde lades om met jeugdtekeningen en nooit gepubliceerde schetsen - op zoek naar de gebeurtenissen die leidden tot de methode-Swarte.
Ward Wijndelts (1975) was redacteur bij NRC, hoofdredacteur van Vrij Nederland en oprichter van literair striptijdschrift Eisner. Zijn favoriete werk van Joost Swarte is de poster voor het Franse muziekfestival Rencontres Trans Musicales, die zijn hele jeugd in de woonkamer hing en daardoor in zijn geheugen geëtst staat.
Een opleidingengids die open op tafel ligt?
Een praktijkstage bij een kartonnagefabriek?
Een potje inkt drinken met Art Spiegelman?
Het succes van Joost Swarte (1947) was onmogelijk geweest zonder zijn grote talent. Maar wat waren de sleutelmomenten die de loop van zijn leven bepaalden? Hoe is de op brommers scheurende zittenblijver ooit gaan tekenen voor het wereldberoemde tijdschrift The New Yorker? En hoe ging hij van een 'klare lijn' naar het ontwerpen van de Toneelschuur?
In dit boek wordt een poging gedaan die sleutelmomenten te reconstrueren. Journalist Ward Wijndelts sprak urenlang met Joost Swarte en andere bepalende figuren in diens leven, keerde lades om met jeugdtekeningen en nooit gepubliceerde schetsen - op zoek naar de gebeurtenissen die leidden tot de methode-Swarte.
Ward Wijndelts (1975) was redacteur bij NRC, hoofdredacteur van Vrij Nederland en oprichter van literair striptijdschrift Eisner. Zijn favoriete werk van Joost Swarte is de poster voor het Franse muziekfestival Rencontres Trans Musicales, die zijn hele jeugd in de woonkamer hing en daardoor in zijn geheugen geëtst staat.
(bron Scratch)