Zola, Émile - Het meesterwerk
€ 24,95
Auteur: Émile Zola
Vertaler: Lidewij van den Berg - Marijke Scholts
Titel: Het meesterwerkTaal: Nederlands
Uitgever: Uitgeverij Oevers
Afmetingen: 44x211x135 mm
Gewicht: 653 gram
ISBN: 9789492068194
Jaar: 2020
Bindwijze: Paperback
Pagina's: 472
Genre: Fictie, Literatuur
Beschrijving:
Het meesterwerk is het verhaal van een groep kunstenaars en hun strijd met de academische school.
Hoofdpersonage is Claude Lantier, waarin Zola kenmerken van Manet, Monet, maar vooral van zijn jeugdvriend Cézanne projecteert. Claude Lantier is een ambitieuze en getalenteerde jonge kunstenaar uit de Provence die naar Parijs komt om de kunstwereld te veroveren. Terwijl zijn jeugdvriend Pierre Sandoz (Zola zelf) een succesvol romanschrijver wordt, wordt de originaliteit van Claude bespot op de Salon en werpt hij zich geleidelijk in een gedoemde obsessie voor één groot schilderij. Het leven – in de vorm van zijn model en zijn vrouw Christine en hun zoontje Jacques – wordt opgeofferd voor de kunst.
Het meesterwerk, ‘de beroemdste roman over kunst’, aldus Julian Barnes, speelt zich af tussen 1860 en 1870 en biedt een uniek inzicht in Zola’s carrière als schrijver en zijn relatie met de impressionisten. Hij beschrijft hun strijd met de academie, de natuur en de talloze druppels bloed, zweet en tranen die het maken van elk kunstwerk met zich meebrengt. Een bijzondere roman over een groep kunstenaars wiens werk uitgroeide tot de meest invloedrijke stroming in de kunstgeschiedenis: het impressionisme.
‘Dit tragische liefdesverhaal vormt een meedogenloze schets van het toenmalige kunstenaarsmilieu.’ – Bart Van Loo
Émile Zola (1840 – 1902) was de meest prominente Franse romanschrijver aan het eind van de 19e eeuw. Zijn literaire werk werd beïnvloed door het oeuvre van Honoré de Balzac en Gustave Flaubert. Het meest bekend is hij om zijn Les Rougon-Macquartserie, dat uit twintig romans bestaat. Het meesterwerk (1886) is de veertiende roman uit deze serie. Als criticus viel hij scherp uit naar de Salonjury, toen zij 'De fluitspeler' van Manet weigerden op te nemen in de tentoonstelling. Hij werd een fervent verdediger van het impressionisme.
(bron uitgeverij Oevers)